Onlangs kwam ik op slideshare een presentatie tegen rond innovatie waarin men sprak over vierkante watermeloenen. Uiteraard dacht ik net als jij : "what the f..., wat is daar nu weer het nut van?" Mijn nieuwsgierige gedachten dwongen me echter om toch even te googlen naar dit eigenaardig fenomeen en ik kwam al snel te weten dat het (uiteraard hoe kan het ook anders) een nieuw ding is uit ... Japan.
Japanners staan in het algemeen wel bekend als een innovatief volk en bij sommige uitvindingen krabben we (terecht) in Europa in ons haar en denken "die hebben ook te veel tijd". Toen ik echter verder las over deze uitvinding blijkt dat er 2 goede redenen zijn die geleid hebben tot deze uitvinding :- vierkante meloenen stapelen bij transport veel beter dan hun ronde broeders
- vierkante meloenen nemen in kleine Japanse frigo's in kleine appartementen veel minder plaats in.
Deze argumenten klinken me logisch in de oren en nu begrijp ik ook beter waarom die gekke Japanners een doosje bouwden om meloenen in te kweken tot grote dobbelstenen.
De les die ik hieruit leer en met jullie wil delen is : blijf nieuwsgierig. Misschien stapt morgen iemand op je af met een heel gek idee. Voordat je dit idee afschiet, luister naar die persoon. Hij heeft misschien met zijn uitvinding een oplossing voor een probleem waar je nog niet bij stilstond, maar waarvan je achteraf wel zegt "puik!".
Innovatie zit hem soms in gekke ideeën. Toen Columbus besliste om met zijn boot naar de andere kant van de wereld te varen (toen was de aarde nog plat volgens velen) verklaarde men hem ook gek. Vandaag meer dan 500 jaar na zijn gekke idee wordt hij nog altijd als één van de grootste ontdekkingsreizigers ooit genoemd.
Durf te innoveren! Durf met je boot af de platte aarde te varen! Durf een vierkante meloen te maken! De meeste innovaties starten bij een heel gek idee waarvan iedereen zegt "je bent gek"
No comments:
Post a Comment