Saturday, March 7, 2015

ME-time

Herken je het gevoel dat je soms tijd te kort komt. Het beklemmende gevoel dat je krijgt als je to-do lijstje een to-do-lijst-zonder-einde blijkt te zijn. Herman Van Veen zong decennia geleden reeds "We moeten rennen springen duiken vallen opstaan en weer doorgaan ...". En ondanks de wijze boodschap die hij in dit lied dat in ons collectief geheugen gegrift staat vervatte, zijn we toch steeds sneller en sneller gaan leven. We hebben talloze verplichtingen, we moeten dit, we moeten dat, ... en op het einde van de rit schieten de dingen die we eigenlijk heel graag eens zouden doen vaak over. Die stellen we dan uit tot later. Later als ik op pensioen ben... maar ook gepensioneerden hebben al lang geen tijd meer.

Als vader van 2 kinderen en zelfstandig ondernemer heb ik ook altijd heel veel op m'n agenda staan. Nieuwe zaken ontwikkelen, klanten bellen, helpen bij het huiswerk, koken, kinderen naar de tennis brengen, boekhouding, ... Het lijkt vaak een eindeloze rij van activiteiten die elkaar tegen razend tempo volgen.

Om een goede balans te houden voor mezelf bouw ik daarom regelmatig ME-time in. Dan ben ik baas van m'n tijd en niemand anders. Ik bepaal wat ik doe en deze tijdsblokken zijn voor mij heilig.

Zo ben ik een vroege vogel. Ik geniet intens van de start van de dag. Het moment dat er nog niemand in huis wakker is en dat ik even gewoon "m'n ding" kan doen. Ik kan dan een doelgericht of net heel doelloos surfen op het net, rond 7u fiets ik naar de stad om inkopen te doen bij de vroege bakker, slager en fruitwinkel, ik drink m'n koffietje en lees de krant, ... en tegen 8.30 komt de rest van het gezin op gang in het weekend (tijdens de week moet iedereen uiteraard vroeg op). Deze ME-time geeft me rust. Het geeft me ruimte om energie op te bouwen die ik de rest van de dag nodig heb. Het maakt me gelukkig.

Ik zeg niet dat jullie nu allemaal vroeg uit de veren moeten en doelloos moeten beginnen te surfen. Maar ik vraag je wel : "Wat is jouw ME-time". Voorzie jij nog ruimte in je agenda om dat ene ding te doen dat je gewoon wilt doen omdat het je gelukkig maakt en energie geeft ? De ruimte die je voor jezelf creƫert om even uit de rat-race te stappen en te investeren in jezelf.

En geloof me als ik zeg : "Een investering in jezelf is een investering die altijd rendeert".

Ga op zoek naar wat je graag doet en maak ruimte voor deze ME-time in je agenda.

No comments:

Post a Comment