Wednesday, November 20, 2013

6 Tip om toppresentaties te geven

Voor veel mensen blijft presenteren een akelige gebeurtenis. Zenuwen, klamme handen, droge keel, black-out, … het zijn maar enkele symptomen waar menigeen presentator de nacht voordien van wakker ligt.

Voordat ik jullie enkele concrete tips geef, toch even een blik op de vraag "Waarom geven we presentaties ?"

Er zijn 3 redenen om een presentatie te geven. Je wil dat je publiek

  1. iets gaat doen
  2. iets gaat laten
  3. iets nooit meer vergeten

Dit lijkt kort door de bocht, maar als je erover nadenkt klopt dit als een bus. Alle overige presentaties zijn tijdverdrijf. Omdat je dus een sterke impact wil hebben naar je publiek, is het belangrijk om je boodschap met de nodige punch te geven. Hieronder enkele gouden tips.

Tip 1 : Connect : Trek de aandacht van je publiek en laat het niet meer los
Het menselijk brein kent een aantal beperkingen. 1 ervan is het feit dat we snel zijn afgeleid. Als je een presentatie geeft is het dan ook belangrijk dat je meteen de aandacht van je publiek trekt en erover waakt dat je dit vasthoudt. In technische termen wordt dit "connecteren" genoemd. Je kan een connect maken met je publiek door bijvoorbeeld te starten met een duidelijke vraagstelling die voor veel mensen herkenbaar is en het onderwerp dat je wil aansnijden meteen in het middelpunt van de aandacht zet. vb als je een presentatie geeft over leiderschap start je met "Wie heeft er een medewerker waar hij al wel 100 keer dezelfde uitleg aan heeft moeten geven, en nog steeds snapt de persoon het niet?" Je zal meteen een aantal knikkende gezichten zien en opent zelfs de mogelijkheid dat men hierop antwoordt.
Indien je een langere presentatie geeft, kan je deze techniek regelmatig herhalen. Telkens je een connect maakt, scherp je de aandacht van de deelnemers bij en zorg je dat jij uitzendtijd krijgt bij hen.

Tip 2 : Start sterk
Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Ook in presentaties klopt dit. Zorg er dus voor dat je meteen goed van wal steekt. Humor bij het begin van een presentatie scherpt de geest aan. Mensen onthouden immers beter als ze plezier hebben.
Maak je publiek nieuwsgierig door een tipje van de sluier te lichten van wat je gaat vertellen. "straks hierover meer…"
Paul Jambers was ook een kei in presenteren. Elke aflevering van het spraakmakende programma Jambers startte hij met "… (onderwerp van de uitzending), wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?" Door deze eenvoudige vraagstelling trekt hij de aandacht en weet je meteen wat er gaat volgen.

Al deze technieken zorgen dat je publiek niet achteroverleunt op z'n stoel, maar brengt hen naar het puntje van hun stoel. Je maakt hen immers nieuwsgierig naar wat komen gaat.

Tip 3 : Geef structuur aan je presentatie
Mensen houden van een logische opbouw. Start met het geven van de structuur (waar je nadien regelmatig naar teruggrijpt) en ga dan steeds in op één of meerder details. Door steeds terug te grijpen naar de structuur, blijven deelnemers het overzicht behouden en houd je hen vast tot aan de bestemming van je presentatie.

Tip 4 : Geef presentaties met SUCCES
In hun wereldwijde bestseller "Made to stick" gebruiken Dan en Chip Heath het woord "SUCCES" als acroniem om je presentaties kracht te geven.

  • Simple : houd je verhaal eenvoudig. Geen oeverloze details en 24 bulletpoints die niemand kan onthouden, maar een eenvoudige logische opbouw en verhaallijn.
  • Unexpected : verras je publiek door onverwacht uit de hoek te komen. 
  • Credible : werk aan je geloofwaardigheid. Dit kan je doen door bij je intro te vertellen hoe lang je reeds rond een bepaald onderwerp werkt en welke ervaringen je hierin hebt. 
  • Concrete : je publiek houdt van praktische tips en tricks waarmee ze meteen aan de slag kunnen gaan. Hoe concreter je verhaal hoe beter het blijft plakken.
  • Emotions : emoties zijn vaak sterker dan droge feiten. Emoties wekken de ziel van je publiek los en maken reacties los. Door je verhaal uit je hart (emo) te vertellen, neem je je publiek sneller mee.
  • Story : door anekdotes toe te voegen aan je verhaal, toon je ook dat je de zaken die je vertelt zelf hebt meegemaakt. Anekdotes hoef je trouwens ook niet voor te bereiden en af te lezen. Je weet immers beter dan eender wie wat je hebt meegemaakt. Let alleen op dat je hier niet oeverloos gaat uitweiden en blijf bij de kern van je verhaal. 

Tip 5 : Zorg dat je boodschap blijft hangen
Als je aan het einde van je presentatie komt, is het sterk om nog eens bondig samen te vatten wat je wil dat je publiek

  • gaat doen
  • gaat laten
  • nooit meer vergeet
of had ik deze 3 punten al eens gezegd ? :-) 

In zijn kookprogramma waar hij mensen aan huis helpt te koken eindigt Piet Huysentruyt steevast met de inmiddels beroemde zin "En wat hebben we geleerd vandaag ? Ten eerste… ten tweede… ten derde…"
Door dit einde laat hij zijn publiek zelf herhalen wat ze geleerd hebben en vat hij de aflevering nog eens bondig samen. Een gegarandeerd succes.


Tip 6 : Deel nooit het podium met iets dat meer licht geeft dan jezelf
Powerpoint is een fantastisch instrument … maar je mag het nooit misbruiken. Ik ga hier niet over uitweiden, maar nodig u uit om het fantastische filmpje "Life after death by powerpoint" zelf te bezichtigen.

No comments:

Post a Comment