Friday, November 29, 2013

Wat als talent ontwikkelen een makkie was ?

Gisteren vond de VOV beurs 2013 plaats. Zoals altijd is dit een evenement waar heel wat sprekers interessante lezingen geven en waar aanbod en vraagzijde uit learning & development elkaar ontmoeten.

Eén van de interessantste sessies die ik bijwoonde werd gebracht door Greet Van Hecke en Valerie Jacqmain van Ticka. Ik deel graag de inzichten die ik daar hoorde via deze blog.

Multipliers en diminishers
aansluitend bij het boek van Liz Wiseman (the multiplier - how great managers make everybody smarter) maakten zij het onderscheid tussen multipliers en diminishers in leidinggevenden.

Een multiplier is een leidinggevende die aan zijn medewerkers aandacht geeft, maar hen wel verantwoordelijk maakt voor wat ze doen. Hij oefent dus een gezonde druk uit en brengt hierdoor medewerkers in hun stretch zone, van waaruit talenten sneller ontwikkelen. Een multiplier wordt getypeerd door volgende kenmerken :

  • trekt talent aan en gaat dit verder optimaliseren
  • zorgt voor een goede werkomgeving die het denken stimuleert
  • dagen medewerkers uit door hen in de stretchzone te zetten (ipv in comfort zone te houden)
  • ze bouwen communities doorheen de organisatie
  • geven medewerkers eigenaarschap van hun resultaat en investeert in hun successen. 
De diminisher staat hier lijnrecht tegenover. 

Mijn bedenkingen hierbij :
Ik merk vaak dat leidinggevenden een soort angst hebben om druk uit te oefenen op medewerkers. Het is als het ware dat ze schrik hebben de medewerker te bruskeren als ze hem in de stretch zone duwen. Nochtans toont heel wat onderzoek aan dat medewerkers dit juist als motiverend ervaren, mits ze de juiste ondersteuning en middelen krijgen in een voldoende veilige (leer)omgeving. 

Managers kunnen volgens mij dus zeker de motivatie verhogen door meer de kaart te trekken van multiplier. Uiteraard zal de aanpak naar medewerkers afhankelijk zijn van de maturiteit van de medewerker en van de situatie. Ervaring leert me immers dat het belangrijk is om medewerkers eerst een gezonde basis aan te reiken en hen dan (zo snel mogelijk) op een coachende manier uit te dagen om de lat telkens hoger te leggen. 

De term multiplier was nieuw voor me, maar het heeft me alvast getriggerd om er meer over te leren. 

to be continued… en alvast bedankt aan Greet en Valerie om dit te delen. 

No comments:

Post a Comment